FOTOVERSLAG: OP CONCOURS IN QATAR

Bekijk hier een uitgebreid fotoverslag van mijn reis naar Qatar. In Qatar deed ik met Caraat en het Nederlands team mee aan het CHI Al Shaqab concours.

Op zondag 28 februari begon het avontuur op de luchthaven van Brussel. Nadat we ingecheckt waren, kon de reis voor ons beginnen.

De vliegreis verliep erg soepel en eenmaal aangekomen in Doha stond er een shuttle voor ons klaar om ons naar het hotel te brengen.

De volgende ochtend waren ook de paarden veilig en wel aangekomen op het terrein. Zoals je ziet staat Caraat relaxt in haar stal.

Na Caraat een dag te hebben laten bijkomen van de reis konden we dinsdag voor het eerst trainen. Dat deden we in een overdekte buitenbaan zodat we niet in de volle hitte van de zon hoefde te trainen.

In Doha heb ik genoeg mooie zonsondergangen gezien. Het begint daar ook al om vijf uur te schemeren.

Vanuit mijn hotelkamer had ik een prachtig uitzicht op zee. Met een zwembad en een privé strand beschikte het hotel over genoeg luxe voorzieningen.

Na de trainingen was er ook tijd over voor ontspanning aan het zwembad om even heerlijk wat vitamine D op te doen.

Iedere avond gingen we met het hele team weer met de shuttle bus weer terug naar het hotel. De reistijd van het terrein naar het hotel was ongeveer 30 tot 45 minuten. Dit was afhankelijk van de verkeersdrukte. Het verkeer is daar nogal een chaos vanwege wegwerkzaamheden.

Woensdag was het tijd voor de vetcheck en alle Nederlandse paarden slaagden de test met vlag en wimpel. De wedstrijd kon dus voor ons beginnen!

Donderdags begon de wedstrijd. Op wat foutjes na hebben we een goede proef neer kunnen zetten met een score van boven de 70% die goed was voor een derde plaats. De prijsuitreiking ging niet onopgemerkt voorbij, want er waren camera’s, heeeel veel camera’s.

Op vrijdag maakten we helaas een paar grote fouten, waardoor een hoge score uitbleef. Ondanks dat belandden we opnieuw op het podium met een derde plaats. Ik ben erg trots op Caraat voor wat ze tijdens haar eerste grote wedstrijd heeft laten zien. Na de wedstrijd zijn we met het hele Nederlandse team op de foto gegaan.

Gelukkig kwam de paarden ook niks te kort en waren er genoeg sluitplaatsen aanwezig om de paarden verkoeling te geven.

Dorien met Caraat onderweg naar de prijsuitreiking. Yes, we hadden de kür op muziek gewonnen met een score van 76,5%!

Ook hebben we met het Nederlands team bestaande uit Sanne Voets, Nicole den Dulk en ikzelf de landenwedstrijd gewonnen! Denemarken werd tweede en Duitsland eindigde als derde.

Na de landen prijsuitreiking zaten de wedstrijden er voor ons op. Op zaterdagavond zijn we toen bij de grote prijs springen wezen kijken. Wat een mooi stadion en er werd maar liefst een prijzenpot verdeeld van 500.000 euro.

Zaterdag hebben we afgesloten in de hotelbar om het succes van de afgelopen dagen met elkaar te vieren. Waar het bij één drankje zou blijven, bleef het uiteindelijk nog erg lang gezellig:)

Zondag hadden we een vrije dag. Na in de ochtend de paarden nog even licht te hebben gereden hebben we een jeep safaritocht gedaan door de woestijn. En dat was erg gaaf!

Een ritje op een kameel kon natuurlijk uit niet uitblijven, maar ik denk toch dat ik het voorlopig bij paarden hou. Uniek en Caraat rijden veel fijner!

Maandag was een dag van heel lang wachten. Alle spullen werden al opgehaald, dus er kon niet veel meer met de paarden gedaan worden. We gingen nog met een klein groepje naar een overdekt winkelcentrum, waar ze zelfs een ijsbaan hadden.

Maandagmiddag werden de paarden opgehaald en ‘s avonds vlogen ze weer terug naar België.

Op dinsdagochtend waren de paarden weer veilig aangekomen in Brussel en werden ze door Gelissen Horsetransport naar Limburg gebracht.

Wat een fantastisch avontuur was dit! Een hele mooie, goed georganiseerde wedstrijd. Het was een prima test voor Rio qua reizen, ambiance en temperaturen. Volgend jaar hoop ik er opnieuw bij te zijn!